Wat vindt de patiënt belangrijk

In samenwerking met studenten van de TiasNimbas heeft de NPVA onlangs onderzoek gedaan naar de zaken waar acupunctuurpatiënten in Nederland waarde aan hechten bij behandelingen, en wat hun motivatie is om voor acupunctuur en voor een specifieke behandelaar te kiezen. De voorlopige resultaten uit het onderzoek geven een goed inzicht in wat patiënten nu echt belangrijk vinden. Marktonderzoekers noemen dit waardedrijvers.

De NPVA heeft haar leden gevraagd mee te werken aan het onderzoek. Daarnaast zijn ook patiënten die geen lid zijn van de NPVA benaderd.

Uit voorafgaand literatuuronderzoek bleek dat in de Verenigde Staten de groep patiënten die acupunctuur gebruiken hoofdzakelijk bestaat uit hoogopgeleiden van 35 jaar en ouder met een relatief hoog inkomen. Uit het onderzoek van de NPVA blijkt dat dit ook grotendeels geldt voor de Nederlandse acupunctuurgebruikers. In lijn met de uitkomsten van de Amerikaanse onderzoeken kiezen ook mensen die te kampen hebben met chronische aandoeningen meer voor acupunctuur.

Uit het onderzoek komt naar voren dat acupunctuur een hoge bekendheid geniet, in tegenstelling tot de andere Chinese geneeswijzen. Het blijkt dat mensen gestaag steeds positiever zijn gaan denken over de alternatieve zorg. Acupunctuur wordt tot de complementaire (aanvullende) zorg gerekend en wordt ook aangeboden door artsen. De Nederlandse overheid staat echter, mede door een sterke lobby van de Vereniging tegen de Kwakzalverij, afwijzend tegenover acupunctuur. Dit wordt weerspiegeld in de wetswijzigingen waartoe de overheid bij het lenteakkoord van 2012 heeft besloten.
Hierdoor zijn BIG-geregistreerde zorgverleners sinds 1 januari 2013 niet meer uitgezonderd van BTW-heffing over hun acupunctuurbehandelingen.

In het literatuuronderzoek is vastgesteld welke waardedrijvers er in voorgaande onderzoeken als belangrijk naar voren zijn gekomen. Aan de hand van deze punten is gekeken of behandelaren en belangengroepen in Nederland goed aansluiten op deze verwachtingen. Uit het literatuuronderzoek zijn een groot aantal waardedrijvers naar voren gekomen. Deze zijn onderverdeeld in vier categorieën: de technische vaardigheden, de sociale vaardigheden, de bereikbaarheid van de praktijk en de betaalbaarheid van de behandeling. Daarnaast is een vijfde categorie opgenomen die de algehele ervaring van de behandeling omvat. Aan de hand van de waardedrijvers maken patiënten een keuze voor acupunctuur en/of voor een specifieke behandelaar. De keuze van de patiënten leidt uiteindelijk tot de beleidsvorming van de acupunctuuraanbieder of belangengroepering.

In het onderzoek is aan acupunctuurpatiënten door heel Nederland een enquête voorgelegd. Aan de hand van de enquête is vastgesteld welke punten nu echt als belangrijk worden beschouwd. De uitkomst is gebaseerd op directe vragen met betrekking tot de waardedrijvers. Hierin werd betrokkenen bijvoorbeeld gevraagd hoe belangrijk zij de kosten van de behandeling vonden, of de medische expertise van de behandelaar. Hierbij kon de patiënt aangeven of een waardedrijver zeer onbelangrijk, onbelangrijk, belangrijk of zeer belangrijk was. Vervolgens is de patiënten gevraagd in hoeverre zij zijn hersteld van de klacht en naar de mate van tevredenheid die zij na de behandeling ervaren. Afsluitend is ook gekeken naar de bereidheid van de patiënt om de behandelaar in de toekomst bij zijn of haar vrienden en familie aan te bevelen. De resultaten van deze soorten vragen hebben duidelijk gemaakt waar patiënten echt naar op zoek zijn bij de keuze voor acupunctuur.
Uit de enquête blijkt dat de volgende vijf punten als het belangrijkst worden beschouwd:
-    Hoeveel ervaring de behandelaar heeft;
Dat acupunctuur geen bijwerkingen 
    heeft;
Dat de behandelaar aangesloten is bij
    een erkende beroepsorganisatie;
Of een behandeling wordt vergoed;
Of de behandeling aan de verwachting
     voldoet (mate van tevredenheid).
De volgende drie eigenschappen worden als het minst belangrijk beschouwd:
De mening van familie en vrienden;
De mening van de huisarts (die zelf geen acupunctuurbehandelingen aanbiedt);
De advertenties van de behandelaar.

Met de constatering van dit onderzoek dat de mening van familie en vrienden en de mening van de huisarts (die zelf geen acupunctuurbehandelingen aanbiedt) als minst belangrijk wordt beoordeeld wijkt het resultaat af van eerdere onderzoeken in het buitenland.
Bij uitdieping door de NPVA waarom de mening van de huisarts van zo weinig belang wordt geacht, blijkt de oorzaak hiervan erin te liggen dat de huisarts niet als ter zake kundig wordt gezien op het gebied van acupunctuur.
Wat betreft de ervaring van herstel van de klacht, gaf 75,5% van de patiënten aan dat de klacht veel verbeterd is of dat de persoon zelfs volledig herstel ervaart. Op de vraag hoe tevreden de patiënten zijn, gaf 82% van de totale groep aan zeer tevreden tot absoluut tevreden te zijn met de acupunctuurbehandeling.
Bij de vraag of de patiënt acupunctuur en de specifieke behandelaar zou aanraden bij familie en vrienden zijn de antwoorden verdeeld in drie groepen: ontevredenen, passief tevredenen en promotors. De promotors zijn de mensen die acupunctuur zouden aanbevelen. Van de patiënten bleek 12,4% ontevreden, 22,4% passief tevreden en 65% promotor.

Dit onderzoek doet een nieuw licht schijnen op de eisen en wensen van acupunctuurpatiënten in Nederland. Voor onze patiëntenvereniging geeft dit onderzoek een goed beeld met waardevolle aanreikingspunten van de verwachtingen die patiënten in Nederland hebben.

De NPVA wil alle betrokkenen en in het bijzonder de leden die deel hebben genomen aan de enquête hartelijk bedanken voor hun inzet en hun bijdrage aan het onderzoek.