In gesprek met: Stef Smit, directeur ConsumentenClaim

Welk onrecht bestrijden jullie met de BTW-claim Zorg?
Wij denken dat de overheid een flinke uitglijder heeft gemaakt in deze kwestie. Ze zijn iets gaan invoeren wat in strijd is met Europese wet- en regelgeving. Dat is inmiddels gecorrigeerd door de rechter. Nu rest er nog een geschil tussen de Belastingdienst en de zorgverleners, en de patiënten dreigen daar de dupe van te worden. Dat mag in geen geval gebeuren. Dus het onrecht dat we willen bestrijden is het feit dat patiënten ruim 3 jaar lang te veel hebben betaald voor hun behandelingen. Dat bedrag, het BTW-bedrag, moet terugvloeien naar de patiënten.

Hoe is de claim tot stand gekomen en hoe benadert ConsumentenClaim deze zaak?
De NPVA heeft ons benaderd en wij vonden dit een heel sympathiek onderwerp om ons voor in te zetten. Wij proberen altijd 1 keer per jaar een maatschappelijke claim op te pakken. Dat is een claim waar wij ons geheel belangeloos voor inzetten om ervoor te zorgen dat het recht z’n loop heeft. In dit geval zie je dat de gemiddelde schade wordt ingeschat op 200 euro per patiënt. Voor dat geld ga je als particulier niet zelf een advocaat inschakelen of een rechtszaak aanspannen. Er is dus een kans dat iedereen met die schade blijft zitten; ConsumentenClaim probeert precies dat nou te voorkomen.

Wat beogen jullie nog meer met deze claim? En wanneer is het voor jou een succes?
Door de claim collectief te doen en in samenwerking met de NPVA, denken we, hopelijk in overleg met de Belastingdienst en de zorgverleners, tot een oplossing te kunnen komen zodat de mensen hun geld terugkrijgen. Als dat als neveneffect ertoe leidt dat de zorgverleners gecompenseerd worden voor de extra kosten die ze hebben moeten maken, zou dat mooi zijn. Die zorgverleners hebben namelijk 3 jaar lang uitvoering moeten geven aan een onterechte BTW-maatregel; ze hebben bijvoorbeeld een BTW-boekhouding moeten opzetten terwijl dat niet nodig was. Het zou eerlijk zijn wanneer zij ook gecompenseerd worden. Wat ook meespeelt: bij het grote publiek is deze kwestie onbekend. Des te meer reden om ons hiervoor in te zetten. We willen graag mensen informeren zodat ze actie kunnen ondernemen.

Hoe zijn de reacties tot nu toe?
Er zijn bij ons op kantoor heel veel e-mails en telefoontjes binnengekomen en het aantal deelnemers groeit gestaag. Door alle publiciteit weet men de weg naar de website http://consumentenclaim.nl/claims/btwclaimzorg/aanmelden/gratis-aanmelden te vinden.
Op basis van vragen van cliënten hebben we de online aanmeldmogelijkheid verder verbeterd en uitgebreid. Mensen die meedoen met de claim kunnen eenvoudig hun kosten in ons systeem vastleggen en facturen uploaden. Dat stelt ons weer in staat om goed voor hun belangen op te komen!

Stef Smit